Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Tuesday, July 12, 2016

Learning the OBD II

ប្រវត្តនៃប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យឡាន

ក្នុងឆ្នាំ 1982 ក្រុមប្រឹក្សាភិបាលបរិយាកាស នៃរដ្ឋកាលីហ្វញ៉ា សហរដ្ឋអាមេរិក (California Air Resources Board (ARB)) ត្រូវបានចាប់ផ្តើមការអភិវឌ្ឍបទប្បញ្ញត្តិ ដែលតម្រូវឲ្យរថយន្តទាំងអស់ដែលលក់នៅក្នុងរដ្ឋ ចាប់ផ្តើមពីឆ្នាំ 1988 តទៅ ត្រូវតែបំពាក់ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្ត (onboard diagnostic system) ដើម្បីអាចត្រួតពិនិត្យភាពមិនប្រក្រតី នៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីរថយន្តទាំងអស់ ។ ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្ត គឺជាប្រព័ន្ធវិភាគរោគសញ្ញាដោយខ្លួនឯង រួមបញ្ចូលនៅក្នុង ប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងម៉ាស៊ីនរថយន្ត (engine management system)
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តដំបូងគេ ត្រូវបានគេស្គាស់ថាជា ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យ ជំនាន់ទី1 (On-Board Diagnostic 1st Generation (OBDI)) ដែលវាមានលក្ខណៈ សាមញ្ញ នឹងអាចត្រួតពិនិត្យបានតែ ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensor), ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (EGR system), ប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (fuel delivery system) និង ម៉ូឌុលអេឡិចត្រូនិច ឬកុំព្យូទ័រឡាន (engine control module)
ប្រព័ន្ធ OBD I គឺជាជំហ៊ាននៃការអភិវឌ្ឍន៍ដ៏ត្រឹមត្រូវមួយ ប៉ុន្តែវានៅមានកង្វះខាត តម្រូវការជាស្ដង់ដា ជាក់លាក់មួយ នៃម៉ូដែលរថយន្តខុសៗគ្នា ។ រថយន្តនីមួយៗត្រូវមាន ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច (adapters) ខុសៗគ្នាដើម្បីធ្វើការ ហើយរថយន្តខ្លះទៀតត្រូវតែមានម៉ាស៊ីនស្កេនរបស់រោងចក្រ (dealer scan tools) ទើបអាចភ្ជាប់ការទាក់ទងជាមួយប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តបាន ។`



16-PIN DATA LINK CONNECTOR (DLC)
បន្ទាប់មកនៅពេលដែល ក្រុមប្រឹក្សាភិបាលបរិយាកាស (ARB) ត្រូវបានរៀបចំ ការអភិវឌ្ឍន៍ស្តង់ដា នៃប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី2 (OBD II) ដែលមានខ្នាតគំរូគឺ ឆ្នុកភ្ជាប់ទិន្នន័យមានរន្ធ16 (16-pin data link connector (DLC)) ជាមួយមុខងារជាក់លាក់ : ស្ដង់ដាគោលការណ៍អេឡិចត្រូនិច (standardized electronic protocols), ស្តង់ដាលេខកូដនៃបញ្ហានីមួយៗ (standardized diagnostic trouble codes (DTCs)) និង ស្តង់ដាឆ្នុកភ្ជាប់ទិន្នន័យ (standardized terminology)
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី

FAULT INDICATION
ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (Malfunction Indicator Lamp (MIL)) ស្រាប់តែភ្លឺឡើង នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន (instrument cluster) នៅពេលកំពុងបើកបរ អ្នកបរឡាន ទាំងអស់នឹងដឹងថាមានអ្វីមួយខុសប្រក្រតី ។តើមានអ្វីមួយខូចឬ ?
ភ្លើងសញ្ញានោះមិនបានប្រាប់ឲ្យច្បាស់ថា មានអ្វីមួយ ធ្វើឲ្យម៉ាស៊ីនមាន ដំណើរការមិនស្រួល ។ តាមធម្មតាវាគ្រាន់តែឲ្យភ្លើងសញ្ញា ប្រសិនបើមានបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ ឬ ធម្មតាកើតឡើង ។ មានវិធីតែមួយគត់ ដើម្បីដឹងថា តើអ្វីដែលធ្វើឲ្យម៉ាស៊ីនលោតភ្លើងឆែកភ្លឺឡើង (check engine light) គឺត្រូវភ្ជាប់ម៉ាស៊ីនស្កេន (scan tool) ទៅក្នុងឆ្នុកនៃកុំព្យូទ័ររថយន្ត ដើម្បីអានលេខកូដនៃភាពខុសប្រក្រតីរបស់ម៉ាស៊ីន (Diagnostic Trouble Codes (DTCs)) និងស្វែងរកបញ្ហាដែលកំពុងកើតមាន ។


ប្រសិនបើ MIL ស្រាប់តែភ្លឺឡើងនៅពេលកំពុងបើកបរ ឬក៏លេចឡើង បន្ទាប់ពី បញ្ឆេះម៉ាស៊ីន នោះមានន័យថា ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី2 (On-Board Diagnostic 2nd Generation (OBD II)) ចាប់យកបានបញ្ហាអ្វីមួយ ហើយព្យាយាម ប្រាប់ដល់អ្នកបរឡាន ដូច្នេះអ្នកអាចមានវិធានការ ក្នុងការដោះស្រាយ បញ្ហាទុកមុន ឬយកឡានទៅត្រូតពិនិត្យជាមួយអ្នកបច្ចេកទេស ។ អ្នកបរឡាន គួរតែត្រួតពិនិត្យ ជាបន្ទាន់លើភ្លើងសញ្ញាផ្សេងៗទៀត ។ ប្រសិនបើម៉ាស៊ីនហាក់បីដូចជាមាន ដំណើរការធម្មតា ប៉ុន្តែមានភ្លើងសញ្ញា ខុសប្រក្រតីភ្លឺឡើង ករណីនេះ ពីព្រោះម៉ាស៊ីនកំពុងមានអ្វីមួយ ធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់ ការបញ្ចេញផ្សែងពុល (vehicle emissions) និង វាអាចប៉ះពាល់ដល់លទ្ធភាពបរ របស់ម៉ាស៊ីន (driveability) ផងដែរ ។ ប្រសិនមានភ្លើងសញ្ញាផ្សេងៗទៀតភ្លឺឡើង ដូចជា ភ្លើងតឿនកម្ដៅម៉ាស៊ីន, ប្រព័ន្ធសាកអាគុយ និង សំពាធប្រេង  (temperature, charging, oil pressure) ។ល។ បញ្ហានោះអាចជាបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ និងតំរូវឲ្យធ្វើការ ត្រួតពិនិត្យជាបន្ទាន់ ។
នៅពេលដែល MIL ភ្លឺឡើងលើតាប្លូកុងទ័រឡាន បញ្ហាគួរតែត្រូវបានស្វែងរក កាន់តែឆាប់ កាន់តែល្អ ប្រសិនជាអ្នកមិនត្រួតពិនិត្យ  នោះ MIL វានឹងមិនរលត់ ទៅវិញទេ ។ ប៉ុន្តែបើប្រព័ន្ធ OBD II មិនបានទទួល ពត៌មានផ្សេងៗបន្ថែម អំពីបញ្ហានោះ ប្រព័ន្ធកុំព្យូទ័រឡាននឹងបិទភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតីនោះ ហើយលុបលេខកូដបញ្ហា នោះចោលដោយស្វ័យប្រវត្ត ។
រថយន្តបំពាក់ប្រព័ន្ធ OBD II មួយចំនួនមាន អង្គចង់ចាំបំរុង (memory backup) ជំនួយនៅក្នុងកុំព្យូទ័រឡាន (PCM) ដូច្នេះប្រសិនអ្នកផ្ដាច់ចរន្តអគ្គិសនី (ដោះខ្សែនៅប៉ូលអាគុយ) ឬ ដកហ្វុយស៊ីប កុំព្យូទ័រឡាន (PCM fuse) វាក៏នឹងមិនអាច បញ្ឈប់ភ្លើង MIL (lamp off) ឬលុបលេខកូដបញ្ហានោះទេ (clear codes)
ប្រព័ន្ធ OBD II មានសមត្ថភាពអាចត្រួតពិនិត្យ ប្រព័ន្ធដោយផ្នែកៗ (subsystems) និង ញ្ញាណករ (sensors) ដែលត្រូវបានបំពាក់លើរថយន្តទំនើប ។ វាអាចត្រួតពិនិត្យជាអចិន្ត្រៃ ឬ ត្រួតពិនិត្យម្ដងរៀងរាល់ វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន (drive cycle) ។ ប្រព័ន្ធដោយផ្នែកដែល OBD II អាចត្រួតពិនិត្យ ដោយវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញា ដោយខ្លួនឯង មានដូចជា ៖
§  មុខងារ និង កម្ដៅ ប្រព័ន្ធបំលែងឧdស្ម័នពុល (catalyst function, catalyst heating)
§  មុខងារញ្ញាណករអុកស៊ីសែន (function of oxygen sensors)
§  ត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធចំហេះម៉ាស៊ីន (misfiring monitoring)
§  មុខងារ ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (function of EGR system)
§  មុខងារ ប្រព័ន្ធខ្យល់ដំណាក់កាលទី 2 (function of secondary air system)
§  ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank ventilation system)
§  ត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិចទាំងអស់ ដែលជាប់ទាក់ទង នឹងការបញ្ចេញផ្សែងពុល
§  អាចត្រួតពិនិត្យប្រសិនគម្របធុងសាំងបិទមិនទាន់ជិត (tank filler cap (if not permanently installed))
អ្វីជាវដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន (drive cycle) ? វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន គឺរាប់ចាប់ពី ការបញ្ឆេះម៉ាស៊ីន (engine start-up), បើកបរលើផ្លូវក្នុងល្បឿនជាក់លាក់មួយ (specific engine and road speeds) និង ដំណាក់កាលបរក្នុងល្បឿនលឿន (overrun phase) និងបញ្ឈប់ម៉ាស៊ីន (engine stopping) ។ តំរូវឲ្យកម្ដៅទឹកស្អំម៉ាស៊ីន (coolant temperature) មានបម្រែបម្រួលពី 22 °C – 70 °C 
នៅបណ្ដាប្រទេសនៃទ្វីបអឺរ៉ុប គេហៅប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តថា EOBD (European On-Board Diagnostics)
ខាងក្រោមជា តារាងស្តង់ដារថយន្តទ្វីបអឺរ៉ុប (European Standards) ដែលបានកំណត់បរិមាណ នៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីយានយន្តគ្រប់ប្រភេទ ។

Gasoline
Effective date
CO (g/km)
HC (g/km)
NOx (g/km)
Euro 1
1/7/1992
4.05
0.66
0.49
Euro 2
1/1/1996
3.28
0.34
0.25
Euro 3
1/1/2000
2.30
0.20
0.15
Euro 4
1/1/2005
1.00
0.10
0.08
Euro 5
1/9/2009
1.00
0.10
0.06
Euro 6
1/9/2014
1.00
0.10
0.06

Diesel
Effective date
CO (g/km)
HC (g/km)
NOx (g/km)
PM (g/km)
Euro 1
1/7/1992
2.88
0.20
0.78
0.140
Euro 2
1/1/1996
1.06
0.19
0.73
0.100
Euro 3
1/1/2000
0.64
0.06
0.50
0.050
Euro 4
1/1/2005
0.50
0.05
0.25
0.025
Euro 5
1/9/2009
0.50
0.05
0.18
0.005
Euro 6
1/9/2014
0.05
0.09
0.08
0.005


តើប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យអាចធ្វើអ្វីបានខ្លះ ?
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យជំនាន់ទី 2 (On-Board Diagnostics 2 (OBD II)) ត្រូវបានរចនាឡើងជាចម្បងដើម្បីរកឲ្យឃើញអំពីភាពមិនប្រក្រតីនៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីរថយន្ត រួមទាំងប្រភេទនៃកំហុសក្នុងប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនឡាន ដែលអាចបង្កឲ្យមាន ការកើនឡើង នៃបំភាយឧស្ម័នពុលរហូតដល់ 150% ។ ប្រព័ន្ធ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យ ប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនដោយផ្នែកៗរួមមាន : ផលិតភាពរបស់ ប្រអប់បំលែងឧស្ម័នពុល (converter efficiency), កម្តៅរបស់កាតាលីករ នៅក្នុងប្រអប់បំលែងឧស្ម័ន (catalyst heating), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank ventilation system), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចូលម៉ាស៊ីន (air injection system), តម្រឹមការបាញ់ឥន្ធនៈ (fuel trim), ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensors), ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (function of EGR system), ប្រព័ន្ធខ្យល់ដំណាក់កាលទី 2 (function of secondary air system), ត្រួតពិនិត្យ ទែម៉ូស្តាត (coolant thermostat), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញពី កាទែម៉ាស៊ីន (positive crankcase ventilation system) និងអាចត្រួតពិនិត្យ ប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនត្រជាក់ឡានផងដែរ (A/C systems)
ប្រសិនបើមានភាពមិនប្រក្រតីអ្វីមួយកើតឡើង នៅក្នុងប្រព័ន្ធត្រួតពិនិត្យណាមួយ ខាងលើ ប្រព័ន្ធ OBD II  នឹងអាចចាប់យកពត៌មាន ហើយវានឹងបង្កើតលេខកូដ បន្ទាប់មក ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (Malfunction Indicator Lamp (MIL)) នឹងភ្លឺឡើង នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន (instrument cluster)
នៅពេលដែលប្រព័ន្ធ OBD II ចាប់បានកំហូច ឬភាពមិនប្រក្រតីណាមួយ វានឹងផលិត ប្រភេទលេខកូដបញ្ហា (Diagnostic Trouble Codes (DTCs)) នៃប្រភេទកូដរបស់ OBD II ។  ប្រភេទកូដបញ្ហាទូទៅ (Generic Codes) ដែលជាកូដរួមទូទៅរបស់រថយន្ត ដែលបានផលិតតាំងពីឆ្នាំ 1996  និង ប្រភេទកូដពិសេសរបស់រោងចក្រ (OEM Codes) ដែលត្រូវបានចាត់ថ្នាក់ តាមប្រភេទឡាន ម៉ូដែល និង ឆ្នាំផលិត ។
ឧទាហណ៍ ៖ លេខកូដ P0150
P0 150
PPowertrain (drive)
P0 150
0Common codes all OBD II vehicles (Generic Codes)  
1Special codes from manufacturer (OEM Codes)
P0 150
1Component group in which the fault occurs
1/2Air/Fuel metering Fuel injection
3Ignition system or misfiring
4Additional system for reducing emissions
5: Cruise control and idle speed control systems
6Computers and output signals
7Gearbox
P0 150
50Component causing the malfunction O2 sensor before CATALYST
ដើម្បីទទួលបានលេខកូដ អ្នកត្រូវភ្ជាប់ម៉ាស៊ីនស្កេនរថយន្ត (scan tool) ទៅនឹងស្នូកអេឡិចត្រូនិច ដែលមាន 16 រន្ធ (16-pin J1962 connector) ជាធម្មតាទីតាំងរបស់វា ស្ថិតនៅក្រោម តាប្លូឡានក្បែឈ្នាន់ល្បឿន ប៉ុន្តែរថយន្ត ប្រភេទខ្លះ ស្នូកអេឡិចត្រូនិច មានទីតាំងផ្សេងៗគ្នា ។ ឡានម៉ូដែល Volvo មានស្នូកស្ថិតនៅក្បែរហ្រ្វាំងដៃAudi មានស្នូកស្ថិតនៅក្រោមកៅអីអង្គុយ ខាងក្រោយHonda មានស្នូកស្ថិតនៅក្រោម ចានគោះបារីBMW និង VW មានស្នូកនៅក្បែរគែមទ្វាខាងមុខ ។

TOYOTA MATRIX 2003-2015 OBD PORT CONNECTOR SOCKET (DLC DATA LINK)
បញ្ហានៃការបាត់ចំហេះម៉ាស៊ីន (misfiring detection)
 ជាមួយការបាត់ចំហេះ ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (MIL) នឹងភ្លឺឡើង ប្រសិនបើប្រព័ន្ធ OBD II កំណត់បានអត្រានៃចំហេះដែលខុសប្រក្រតី កើនឡើងខ្ពស់ ។ ម៉ូដែលឡានមួយចំនួន ភ្លើង MIL នឹងភ្លឺឡើងភ្លិបភ្លែតមួយវិនាទីម្ដង នៅពេលម៉ាស៊ីន ចាប់ផ្ដើមបាត់ចំហេះ (misfiring) បន្ទាប់មកវានឹងរលត់ទៅវិញ ប្រសិនបើម៉ាស៊ីនឆេះ ប្រក្រតី ។
ប្រព័ន្ធ OBD II នឹងត្រួតពិនិត្យអត្រាចំហេះ នៃស៊ីឡាំងនីមួយៗជាមួយនឹងទិន្នន័យ របស់ល្បឿនម៉ាស៊ីន (engine speed), បន្ទុកម៉ាស៊ីន (engine load) និង កម្រិតកម្ដៅម៉ាស៊ីន នៅពេលភាពខុសប្រក្រតីនៃចំហេះ ត្រូវបានចាប់យកពត៌មាន ។ OBD II នឹងបង្កើតលេខកូដបណ្ដោះអាសន្ន (temporary fault code) ដែលប្រព័ន្ធនៅរង់ចាំបញ្ហាដដែលកើតឡើងម្ដងទៀតនៃ វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន (drive cycle)
ប្រសិនម៉ាស៊ីនចាប់ផ្ដើមមានដំណើរការប្រក្រតី នៃវដ្តបន្ទាប់ លេខកូដបញ្ហា ដែលបង្កើតឡើង បណ្ដោះអាសន្ននោះ នឹងត្រូវលុបចោលចេញពីអង្គចង់ចាំ នៅក្នុងម៉ូឌុលអេឡិចត្រូនិច ។ ប៉ុន្តែបើករណីនេះកើតឡើងបន្តទៀត ធ្វើឲ្យ MIL នៅតែភ្លឺឡើង នៅវដ្តបន្ទាប់ លេខកូដបញ្ហានោះ គឺជាកូដបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ (hard code)

ENGINE MISFIRING CODE

ប្រព័ន្ធ OBD II អាចដឹងថាមានស៊ីឡាំង ណាមួយបាត់បង់ចំហេះ ។ ជាឧទាហរណ៍ លេខកូដ P0301 ជាលេខកូដដែលប្រាប់ថា ស៊ីឡាំងទី1 មិនដំណើរការ (មិនឆេះ) ។ ប៉ុន្តែប្រព័ន្ធ OBD II មិនអាចប្រាប់ថា មូលហេតុបណ្ដាលមកពីអ្វី ប្រសិនបើ វាមិនទាន់ទទួលលេខកូដបន្ថែម (additional codes) ដូចជា លេខកូដ ប៉ិចឥន្ធនៈខូច ឬស្ទះ (bad fuel injector) ឬ លេខកូដ ល្បាយខ្សត់ (ម៉ាស៊ីនបាញ់ ឥន្ធនៈតិចពេក ខ្យល់ច្រើនពេក (lean mixture)) ។ ប្រសិនបញ្ហាជាប់ទាក់ទងនឹង ប្រព័ន្ធបញ្ឆេះ (ignition-related) នោះ OBD II មិនអាចប្រាប់បញ្ហានោះថាបណ្ដាល មកពី ឆ្នុកផ្លេក ខូច (fouled spark plug) ឬ បណ្ដាលមកពីដាច់ខ្សែភ្លើង ឬ ឆ្នុករបស់ ខ្សែម៉ាស (grounded plug wire) ។ ប៉ុន្តែ OBD II អាចប្រាប់ចំឬសគុលនៃបញ្ហា ប្រសិនម៉ាស៊ីនប្រើប្រព័ន្ធបញ្ឆេះសេរ៊ីថ្មីប្រភេទ distributorless ignition or coil-on-plug system ដែលប្រព័ន្ធនេះមានរប៊ុមខ្សែម៉ាស (grounded coil) វាអនុញ្ញាតឲ្យប្រព័ន្ធ អេឡិចត្រូនិច អាចវិភាគស្ថានភាពរបស់ខ្សែម៉ាស ។
ក្នុងការវិភាគរោគសញ្ញា នៃការបាត់ចំហេះម៉ាស៊ីន អ្នកត្រូវការឧបករណ៍មួយចំនួន ដូចជា ម៉ាស៊ីនស្កេន (scan tool), ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital multimeter), ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត (graphing multimeter) ឬ ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope) ដែលវាអាចមើលផ្ទាល់នូវតង់ស្យុងរបស់ញ្ញាណករ (sensor voltage) ឬ ក៏ម៉ាស៊ីនស្កេនទំនើប ដែលវាអាចត្រួតពិនិត្យ ដ្យាក្រាមចំហេះម៉ាស៊ីន។
លេខកូដចំរុះ នៃបញ្ហាបាត់ចំហេះ (random misfire problem) កូដ : P0300 ជាលេខកូដ ដែល OBD II ឲ្យមកព្រាវ មានន័យថាបញ្ហាគឺមានស៊ីឡាំង ណាមួយបាត់ចំហេះ ក្នុងចំណោមស៊ីឡាំទាំងអស់នៃម៉ាស៊ីនឡាន ។ ករណីនេះ ជាធម្មតា បណ្តាលមកពីលក្ខខណ្ឌ័ ល្បាយខ្សត់ (lean fuel condition) ដែលម៉ាស៊ីនកំពុងតែមាន លេចខ្យល់ (vacuum leak), លេចខ្យល់នៅក្នុងបំពង់ហឺត (intake manifold leak), ស្ទះប៉ិចឥន្ធនៈ (dirty injectors), សំពាធឥន្ធនៈទាប (low fuel pressure) ឬ ក៏ដោយសារ ស៊ូប៉ាប់ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (EGR valve) បើកមិនស្រួល ។ ប្រសិនបើលេខកូដ បញ្ហាបាត់ចំហេះ អមដោយលេខកូដ បន្ថែម ដូចជា កូដ : P0171  ជាកូដ បញ្ហាខ្នែងទី1 របស់ស៊ីឡាំង  (cylinder bank 1) P0174 ជាលេខកូដបញ្ហារបស់ ខ្នែងទី2 (cylinder bank 2) ។ វានឹងជួយបំបែកបញ្ហាជាផ្នែកៗ ងាយស្រួលស្វែងរក ដើម្បីជួសជុល ។ ប្រសិន OBD IIឲ្យលេខកូដ : P0400 – P0408, នោះវាបង្ហាញថា បញ្ហាជាប់ទាក់ទងជាមួយ ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (EGR-related problem)

ណែនាំ ៖ ចំពោះការអានលេខកូដ អ្នកអាចស្វែងរក តារាងចាត់ថ្នាក់កូដម៉ាស៊ីន ( engine P codes) នៅលើវេបសាយមួយចំនួនដូចជា (http://www.mycheckenginelight.net/) ឬអ្នកអាច download ពីកម្មវិធីទូទរសព្ទ័ (OBD 2 Code Guide)



បញ្ហាប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (fuel delivery problems)
ប្រព័ន្ធ OBD II ត្រួតពិនិត្យ ប្រតិបត្តិការណ៍ នៃប្រព័ន្ធបញ្ជូនប្រេងឥន្ធនៈ (fuel delivery system) គ្រប់ពេលនៅពេលឡានបរ ។ វាអាចត្រួតពិនិត្យ ប៉ិចឥន្ធនៈ (fuel injectors), សំពាធប្រេងឥន្ធនៈ (fuel pressure), ប្រតិបត្តិការណ៍របស់ ស្នប់ឥន្ធនៈ (operation fuel pump), ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensor), អាចត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (feedback fuel control loop) និង អាចត្រួតពិនិត្យ ត្រណឹមបាញ់ឥន្ធនៈ (fuel trim adjustment) ។ ប្រសិន OBD II ចាប់យកបាន បញ្ហាណាមួយ វានឹងកំណត់លេខកូដ ហើយបើកភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី បើសិនជាភាពខុសប្រក្រតីនោះកើតឡើង 2 ដង នៃវដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន ។
គ្រប់ពេលញ្ញាណករ អុកស៊ីសែនធ្វើការវិភាគ ដែលញ្ញាណករនេះមានមុខងារដូចជា ៖
1.    ធ្វើការផ្លាស់ប្តូរពី ល្បាយលន់ (rich mixture) ទៅជា ល្បាយខ្សត់ (lean mixture)
2.    ញ្ញាណករ ដំឡើងតង់ស្យុងអតិបរមា 0.9 V នៅពេលម៉ាស៊ីនមានល្បាយលន់ ដើម្បីផ្ត ​  ​​ល់ពត៌មាននេះទៅឲ្យកុំព្យូទ័រឡាន
3.    ញ្ញាណករ ទំលាក់តង់ស្យុងអប្បបរិមា 0.1 V នៅពេលម៉ាស៊ីនមានល្បាយខ្សត់
4.    គ្រប់គ្រង និងផ្លាស់ប្តូរបានឆាប់រហ័ស នៃការលាយ ល្បាយខ្យល់ និង ឥន្ធនៈ
ញ្ញាណការអុកស៊ីសែនដែលស្ទះ ឬខូច (sluggish O2 sensor) មានដំណើរការអន់ថយ ក្នុងការបញ្ជាឲ្យប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិចលាយល្បាយខ្យល់/ឥន្ធនៈ ។ មានឧបករណ៍ 3 ប្រភេទដែលអាច ធ្វើតេស្ដ ញ្ញាណករអុកស៊ីសែន គឺ ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital Multimeter) ឬ ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត (graphing multimeter) និង ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope)

FEEDBACK FUEL CONTROL LOOP
ប្រព័ន្ធ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យ ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank ventilation system) ។ គោលបំណងមួយនេះគឺ ចាប់យកការលេចជ្រាបចំហាយឥន្ធនៈ លេចចេញ មកបរិយាកាសខាងក្រៅ ។ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យបញ្ហានេះបាន ដោយការបញ្ចូលខ្យល់ និងបង្កើតសំពាធខ្យល់ នៅក្នុងធុងស្តុកឥន្ធនៈឡាន និងនៅក្នុងទុយោកំប៉ុង canister ។ ប្រសិនបើ OBD II ដឹងពត៌មានថា មានប្រែបម្រួល លំហូរខ្យល់នៅក្នុងប្រព័ន្ធ canister ventilation ឬ ក៏វាចាប់បានថាមានការលេចធ្លាយ ដែលមានរន្ធចាប់ពី 1 mm ពេលនោះវានឹងផ្ដល់លេខកូដបញ្ហា ហើយបើកភ្លើងសញ្ញា ខុសប្រក្រតី នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន ។
ប្រសិនអ្នកទទួលបានលេខកូដ : P0440 ដែលជាលេខកូដនៃបញ្ហាលេចជ្រាប និងធ្លាយប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (evaporative emission control  system malfunction) ។ កន្លែងទីមួយដែលគួរត្រួតពិនិត្យគឺ គម្របធុងសាំង ដែលប្រសិនមានការរបូត ឬបែកខូចខាត់គម្របធុងសាំង ធ្វើឲ្យខ្យល់ចូលនឹងមានបម្រែបម្រួលសំពាធ ដែលធ្វើឲ្យ OBD II បង្កើតលេខកូដបញ្ហា ។ ចំពោះការលេចជ្រាបឥន្ធនៈ អ្នកត្រូវប្រើឧបករណ៍ស្វែងរកការលេចជ្រាប (leak detector) ដែលវាអាចហិតក្លិន ប្រសិនមានចំហាយឥន្ធនៈត្រង់ចំនុចណាមួយ ។
បញ្ហាញ្ញាណករ (sensor problems)
ប្រព័ន្ធ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យមើល ប្រតិបត្តិការណ៍ញ្ញាណករមួយចំនួន គ្រប់ពេលវេលាក្នុងពេលបើកបរ ។ បញ្ហាទីនេះគឺ ការដាច់ចរន្តអគ្គិសនិ (open), ការឆ្លងភ្លើង (short) ឬបាត់បង់សញ្ញាណអគ្គិសនី (loss signal) ។ ប្រសិនបើអ្នកទទួលបានលេខកូដ នៃសៀគ្វីញ្ញាណករណាមួយ (particular sensor circuit) ជំហ៊ានបន្ទាប់គឺត្រូវស្វែងរកកំហូចរបស់វា តើបណ្ដាលមកពី ញ្ញាណករ (sensor),ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិចខូច (bad connector), បញ្ហាខ្សែភ្លើង ឬក៏ដោយសារ កុំព្យូទ័រឡាន (PCM)
វិធីងាយ និងឆាប់រហ័ស ប្រសិនបើញ្ញាណករ ផ្ដល់ពត៌មានបានត្រឹមត្រូវ (good input) ដោយប្រើម៉ាស៊ីនស្កេនធ្វើតេស្ដ ។ ប្រសិនទិន្នន័យរបស់ ញ្ញាណករត្រឹមត្រូវ ជាមួយការ ប្រែប្រួលធម្មតា នៃបម្រែបម្រួលរង្វិលជុំម៉ាស៊ីន (RPM), ទីតាំងកបំពង់ខ្យល់ ចូលម៉ាស៊ីន (throttle position), បន្ទុកម៉ាស៊ីន (load) និងអ្វីផ្សេងៗទៀត នោះប្រព័ន្ធនេះ ត្រូវបានរងផលប៉ះពាល់ដោយសារអ្វីផ្សេងទៀត ។
វាមានការស្មុគស្មាញណាស់ ប្រសិនបើ ញ្ញាណករ និងឧបករណ៍ផ្សេងៗទៀត ធ្វើតេស្តហាក់បីដូចជានៅល្អ ធ្វើការបានត្រឹមត្រូវ ប៉ុន្តែ OBD II នៅតែបង្កើត លេខកូដបញ្ហាឡើងមក ។ ដើម្បីយល់ច្បាស់អំពី លេខកូដបញ្ហា របស់ញ្ញាណករ អ្នកត្រូវតែយល់ដឹងអំពី គោលការណ៍ការវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញា (diagnostic strategy) នៃប្រព័ន្ធ OBD II ដែលប្រើសំរាប់កំណត់ ការអានកូដរបស់ម៉ាស៊ីន ។ សំរាប់ការបកស្រាយ ត្រូវមើលប៉ារ៉ាម៉ែត្រនៃប្រតិបត្តិការណ៍ម៉ាស៊ីន (operating parameters) ដែលធ្វើឲ្យវាអាចផលិត លេខកូដបញ្ហាជាច្រើនប្រភេទខុសៗគ្នា ។ ចុចទីនេះ ដើម្បីមើល PDF file អំពីប៉ារ៉ាម៉ែតការវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញាឡាន របស់ក្រុមហ៊ុន GM  (General Motors) ដែលាមានទំហំស៊ីឡាំង 4.6 L 
យើងធ្លាប់ជួបរឿងមួយ អំពីឡានម៉ូដែល Kia Sportage  សេរ៊ីឆ្នាំ 1997 ដែលភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (MIL) នៅបន្តភ្លឺឡើង និងមានការកំណត់ កូដនៃបញ្ហារបស់ ញ្ញាណករលំហូរម៉ាសខ្យល់ (mass air flow sensor (MAF)) ។ ញ្ញាណករ MAF ត្រូវបានផ្លាស់ប្ដូរថ្មី ប៉ុន្តែ លេខកូដនៅតែត្រលប់មកវិញ ។ យើងបន្តធ្វើការផ្លាស់ប្ដូរ ញ្ញាណករ សំពាធខ្យល់ (manifold absolute pressure sensor (MAP)) ហើយត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធខ្សែភ្លើង ប៉ុន្តែលេខកូដនៅតែបន្ត ចេញមកដដែល ។ ចុងក្រោយបញ្ហាពិតប្រាកដ ត្រូវបានរកឃើញ គឺដោយសារ ញ្ញាណករ ទីតាំងកបំពង់ខ្យល់ (throttle position sensor (TPS)) ។ ពីព្រោះនៅក្នុងឡានប្រភេទនេះ ប្រព័ន្ធ OBD II ប្រើតង់ស្យុងរបស់ TPS ទៅកំណត់ដំណើរការរបស់ ញ្ញាណករ MAF ។ ញ្ញាណករ TPS មិនអាចអាន តង់ស្យុងឲ្យត្រឹមត្រូវ នៅពេលម៉ាស៊ីនឆេះស្ងៀម (idle), OBD II គិតថាកបំពង់ខ្យល់ត្រូវបានបើក (throttle was open) ប៉ុន្តែ ញ្ញាណករ MAF មិនបានកំណត់បរិមាណខ្យល់គ្រប់គ្រាន់ (enough air flow) ដូច្នេះហើយបានជាវា បង្កើតលេខកូដ ឲ្យញ្ញាណករ MAF មិនប្រក្រតី ប៉ុន្តែបញ្ហាពិតប្រាកដគឺមកពី ញ្ញាណករ TPS 
វិធីសាស្រ្តមួយដើម្បីចំនេញពេលវេលា គឺត្រូវប្រើ ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital Multimeter) ឬ ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត (graphing multimeter) ឬ ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope) ទៅធ្វើតេស្ត ញ្ញាណករខ្លួនឯង ហើយប្រៀបធៀបជាមួយទិន្នន័យ របស់ម៉ាស៊ីនស្កេន ដោយប្រើទិន្នន័យដាក់ចេញ (serial data) ពីកុំព្យូទ័រឡាន (PCM) ។ ប្រសិនបើដំលៃ (ទិន្នន័យ) សមស្របហើយគឺមាននៅក្នុងជួរធម្មតា ពេលនោះអ្នកអាច សន្និដ្ឋានបានថា ញ្ញាណករ (sensor), ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច (connectors), ខ្សែភ្លើង (wiring) និងកុំព្យូទ័រឡាន (PCM) មានដំណើរការប្រក្រតី ។ ប៉ុន្តែប្រសិនបើដំលៃនោះ មិនសមស្រប នោះវាអាចមានបញ្ហា នៅត្រង់ ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច ឬ ខ្សែភ្លើង ឬ កុំទ្យូទ័រឡាន អាចត្រូវបានជំនួស ទិន្នន័យក្លែងក្លាយ សម្រាប់ទិន្នន័យពិតប្រាកដ ។

No comments:

Post a Comment