ប្រវត្តនៃប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យឡាន
ក្នុងឆ្នាំ 1982 ក្រុមប្រឹក្សាភិបាលបរិយាកាស
នៃរដ្ឋកាលីហ្វញ៉ា សហរដ្ឋអាមេរិក (California Air Resources Board (ARB))
ត្រូវបានចាប់ផ្តើមការអភិវឌ្ឍបទប្បញ្ញត្តិ
ដែលតម្រូវឲ្យរថយន្តទាំងអស់ដែលលក់នៅក្នុងរដ្ឋ ចាប់ផ្តើមពីឆ្នាំ 1988 តទៅ ត្រូវតែបំពាក់ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្ត (onboard
diagnostic system) ដើម្បីអាចត្រួតពិនិត្យភាពមិនប្រក្រតី
នៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីរថយន្តទាំងអស់ ។ ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្ត
គឺជាប្រព័ន្ធវិភាគរោគសញ្ញាដោយខ្លួនឯង រួមបញ្ចូលនៅក្នុង ប្រព័ន្ធគ្រប់គ្រងម៉ាស៊ីនរថយន្ត
(engine management system) ។
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តដំបូងគេ
ត្រូវបានគេស្គាស់ថាជា ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យ ជំនាន់ទី1 (On-Board Diagnostic 1st Generation
(OBDI)) ដែលវាមានលក្ខណៈ សាមញ្ញ នឹងអាចត្រួតពិនិត្យបានតែ ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensor), ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ
(EGR system), ប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (fuel delivery
system) និង ម៉ូឌុលអេឡិចត្រូនិច ឬកុំព្យូទ័រឡាន (engine
control module) ។
ប្រព័ន្ធ OBD I គឺជាជំហ៊ាននៃការអភិវឌ្ឍន៍ដ៏ត្រឹមត្រូវមួយ
ប៉ុន្តែវានៅមានកង្វះខាត តម្រូវការជាស្ដង់ដា ជាក់លាក់មួយ នៃម៉ូដែលរថយន្តខុសៗគ្នា ។
រថយន្តនីមួយៗត្រូវមាន ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច (adapters)
ខុសៗគ្នាដើម្បីធ្វើការ ហើយរថយន្តខ្លះទៀតត្រូវតែមានម៉ាស៊ីនស្កេនរបស់រោងចក្រ
(dealer scan tools) ទើបអាចភ្ជាប់ការទាក់ទងជាមួយប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តបាន
។`
16-PIN DATA LINK CONNECTOR (DLC)
បន្ទាប់មកនៅពេលដែល
ក្រុមប្រឹក្សាភិបាលបរិយាកាស (ARB) ត្រូវបានរៀបចំ
ការអភិវឌ្ឍន៍ស្តង់ដា នៃប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី2 (OBD II)
ដែលមានខ្នាតគំរូគឺ ឆ្នុកភ្ជាប់ទិន្នន័យមានរន្ធ16 (16-pin
data link connector (DLC)) ជាមួយមុខងារជាក់លាក់ :
ស្ដង់ដាគោលការណ៍អេឡិចត្រូនិច (standardized electronic protocols), ស្តង់ដាលេខកូដនៃបញ្ហានីមួយៗ (standardized diagnostic trouble
codes (DTCs)) និង ស្តង់ដាឆ្នុកភ្ជាប់ទិន្នន័យ (standardized
terminology) ។
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី2
FAULT INDICATION
ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី
(Malfunction Indicator Lamp
(MIL)) ស្រាប់តែភ្លឺឡើង នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន (instrument
cluster) នៅពេលកំពុងបើកបរ អ្នកបរឡាន
ទាំងអស់នឹងដឹងថាមានអ្វីមួយខុសប្រក្រតី ។តើមានអ្វីមួយខូចឬ ?
ភ្លើងសញ្ញានោះមិនបានប្រាប់ឲ្យច្បាស់ថា
មានអ្វីមួយ ធ្វើឲ្យម៉ាស៊ីនមាន ដំណើរការមិនស្រួល ។
តាមធម្មតាវាគ្រាន់តែឲ្យភ្លើងសញ្ញា ប្រសិនបើមានបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ ឬ ធម្មតាកើតឡើង ។
មានវិធីតែមួយគត់ ដើម្បីដឹងថា តើអ្វីដែលធ្វើឲ្យម៉ាស៊ីនលោតភ្លើងឆែកភ្លឺឡើង (check engine light) គឺត្រូវភ្ជាប់ម៉ាស៊ីនស្កេន
(scan tool) ទៅក្នុងឆ្នុកនៃកុំព្យូទ័ររថយន្ត
ដើម្បីអានលេខកូដនៃភាពខុសប្រក្រតីរបស់ម៉ាស៊ីន (Diagnostic Trouble Codes
(DTCs)) និងស្វែងរកបញ្ហាដែលកំពុងកើតមាន ។
ប្រសិនបើ MIL ស្រាប់តែភ្លឺឡើងនៅពេលកំពុងបើកបរ
ឬក៏លេចឡើង បន្ទាប់ពី បញ្ឆេះម៉ាស៊ីន នោះមានន័យថា
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តជំនាន់ទី2 (On-Board Diagnostic 2nd Generation
(OBD II)) ចាប់យកបានបញ្ហាអ្វីមួយ ហើយព្យាយាម
ប្រាប់ដល់អ្នកបរឡាន ដូច្នេះអ្នកអាចមានវិធានការ ក្នុងការដោះស្រាយ បញ្ហាទុកមុន
ឬយកឡានទៅត្រូតពិនិត្យជាមួយអ្នកបច្ចេកទេស ។ អ្នកបរឡាន គួរតែត្រួតពិនិត្យ
ជាបន្ទាន់លើភ្លើងសញ្ញាផ្សេងៗទៀត ។ ប្រសិនបើម៉ាស៊ីនហាក់បីដូចជាមាន ដំណើរការធម្មតា
ប៉ុន្តែមានភ្លើងសញ្ញា ខុសប្រក្រតីភ្លឺឡើង ករណីនេះ ពីព្រោះម៉ាស៊ីនកំពុងមានអ្វីមួយ
ធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់ ការបញ្ចេញផ្សែងពុល (vehicle emissions) និង
វាអាចប៉ះពាល់ដល់លទ្ធភាពបរ របស់ម៉ាស៊ីន (driveability) ផងដែរ
។ ប្រសិនមានភ្លើងសញ្ញាផ្សេងៗទៀតភ្លឺឡើង ដូចជា ភ្លើងតឿនកម្ដៅម៉ាស៊ីន, ប្រព័ន្ធសាកអាគុយ និង សំពាធប្រេង (temperature, charging,
oil pressure) ។ល។ បញ្ហានោះអាចជាបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ និងតំរូវឲ្យធ្វើការ
ត្រួតពិនិត្យជាបន្ទាន់ ។
នៅពេលដែល MIL ភ្លឺឡើងលើតាប្លូកុងទ័រឡាន
បញ្ហាគួរតែត្រូវបានស្វែងរក កាន់តែឆាប់ កាន់តែល្អ ប្រសិនជាអ្នកមិនត្រួតពិនិត្យ
នោះ MIL វានឹងមិនរលត់ ទៅវិញទេ ។
ប៉ុន្តែបើប្រព័ន្ធ OBD II មិនបានទទួល
ពត៌មានផ្សេងៗបន្ថែម អំពីបញ្ហានោះ
ប្រព័ន្ធកុំព្យូទ័រឡាននឹងបិទភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតីនោះ ហើយលុបលេខកូដបញ្ហា
នោះចោលដោយស្វ័យប្រវត្ត ។
រថយន្តបំពាក់ប្រព័ន្ធ OBD II មួយចំនួនមាន
អង្គចង់ចាំបំរុង (memory backup) ជំនួយនៅក្នុងកុំព្យូទ័រឡាន
(PCM) ដូច្នេះប្រសិនអ្នកផ្ដាច់ចរន្តអគ្គិសនី
(ដោះខ្សែនៅប៉ូលអាគុយ) ឬ ដកហ្វុយស៊ីប កុំព្យូទ័រឡាន (PCM fuse) វាក៏នឹងមិនអាច បញ្ឈប់ភ្លើង MIL (lamp off) ឬលុបលេខកូដបញ្ហានោះទេ (clear codes) ។
ប្រព័ន្ធ OBD II មានសមត្ថភាពអាចត្រួតពិនិត្យ
ប្រព័ន្ធដោយផ្នែកៗ (subsystems) និង ញ្ញាណករ (sensors)
ដែលត្រូវបានបំពាក់លើរថយន្តទំនើប ។ វាអាចត្រួតពិនិត្យជាអចិន្ត្រៃ ឬ
ត្រួតពិនិត្យម្ដងរៀងរាល់ វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន (drive cycle)
។ ប្រព័ន្ធដោយផ្នែកដែល OBD II អាចត្រួតពិនិត្យ ដោយវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញា ដោយខ្លួនឯង មានដូចជា ៖
§ មុខងារញ្ញាណករអុកស៊ីសែន (function of oxygen sensors)
§ ត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធចំហេះម៉ាស៊ីន (misfiring monitoring)
§ មុខងារ ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (function of EGR system)
§ មុខងារ ប្រព័ន្ធខ្យល់ដំណាក់កាលទី 2 (function of secondary air system)
§ ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank ventilation system)
§ ត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិចទាំងអស់
ដែលជាប់ទាក់ទង នឹងការបញ្ចេញផ្សែងពុល
§ អាចត្រួតពិនិត្យប្រសិនគម្របធុងសាំងបិទមិនទាន់ជិត
(tank filler cap (if
not permanently installed))
អ្វីជាវដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន
(drive cycle)
? វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន គឺរាប់ចាប់ពី ការបញ្ឆេះម៉ាស៊ីន (engine
start-up), បើកបរលើផ្លូវក្នុងល្បឿនជាក់លាក់មួយ (specific
engine and road speeds) និង ដំណាក់កាលបរក្នុងល្បឿនលឿន (overrun
phase) និងបញ្ឈប់ម៉ាស៊ីន (engine stopping) ។
តំរូវឲ្យកម្ដៅទឹកស្អំម៉ាស៊ីន (coolant temperature) មានបម្រែបម្រួលពី 22 °C – 70 °C ។
នៅបណ្ដាប្រទេសនៃទ្វីបអឺរ៉ុប
គេហៅប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យរថយន្តថា EOBD (European On-Board Diagnostics)
។
ខាងក្រោមជា
តារាងស្តង់ដារថយន្តទ្វីបអឺរ៉ុប (European
Standards) ដែលបានកំណត់បរិមាណ
នៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីយានយន្តគ្រប់ប្រភេទ ។
Gasoline
|
Effective date
|
CO (g/km)
|
HC (g/km)
|
NOx (g/km)
|
Euro 1
|
1/7/1992
|
4.05
|
0.66
|
0.49
|
Euro 2
|
1/1/1996
|
3.28
|
0.34
|
0.25
|
Euro 3
|
1/1/2000
|
2.30
|
0.20
|
0.15
|
Euro 4
|
1/1/2005
|
1.00
|
0.10
|
0.08
|
Euro 5
|
1/9/2009
|
1.00
|
0.10
|
0.06
|
Euro 6
|
1/9/2014
|
1.00
|
0.10
|
0.06
|
Diesel
|
Effective date
|
CO (g/km)
|
HC (g/km)
|
NOx (g/km)
|
PM (g/km)
|
Euro 1
|
1/7/1992
|
2.88
|
0.20
|
0.78
|
0.140
|
Euro 2
|
1/1/1996
|
1.06
|
0.19
|
0.73
|
0.100
|
Euro 3
|
1/1/2000
|
0.64
|
0.06
|
0.50
|
0.050
|
Euro 4
|
1/1/2005
|
0.50
|
0.05
|
0.25
|
0.025
|
Euro 5
|
1/9/2009
|
0.50
|
0.05
|
0.18
|
0.005
|
Euro 6
|
1/9/2014
|
0.05
|
0.09
|
0.08
|
0.005
|
តើប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យអាចធ្វើអ្វីបានខ្លះ
?
ប្រព័ន្ធធ្វើរោគវិនិច្ឆ័យជំនាន់ទី
2 (On-Board
Diagnostics 2 (OBD II)) ត្រូវបានរចនាឡើងជាចម្បងដើម្បីរកឲ្យឃើញអំពីភាពមិនប្រក្រតីនៃការបញ្ចេញផ្សែងពុលពីរថយន្ត
រួមទាំងប្រភេទនៃកំហុសក្នុងប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនឡាន ដែលអាចបង្កឲ្យមាន ការកើនឡើង
នៃបំភាយឧស្ម័នពុលរហូតដល់ 150% ។ ប្រព័ន្ធ OBD
II អាចត្រួតពិនិត្យ ប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនដោយផ្នែកៗរួមមាន :
ផលិតភាពរបស់ ប្រអប់បំលែងឧស្ម័នពុល (converter
efficiency), កម្តៅរបស់កាតាលីករ នៅក្នុងប្រអប់បំលែងឧស្ម័ន (catalyst
heating), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank
ventilation system), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចូលម៉ាស៊ីន (air
injection system), តម្រឹមការបាញ់ឥន្ធនៈ (fuel trim), ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensors),
ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (function of EGR
system), ប្រព័ន្ធខ្យល់ដំណាក់កាលទី 2 (function of
secondary air system), ត្រួតពិនិត្យ ទែម៉ូស្តាត (coolant
thermostat), ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញពី កាទែម៉ាស៊ីន (positive
crankcase ventilation system) និងអាចត្រួតពិនិត្យ
ប្រព័ន្ធម៉ាស៊ីនត្រជាក់ឡានផងដែរ (A/C systems) ។
ប្រសិនបើមានភាពមិនប្រក្រតីអ្វីមួយកើតឡើង
នៅក្នុងប្រព័ន្ធត្រួតពិនិត្យណាមួយ ខាងលើ ប្រព័ន្ធ OBD II នឹងអាចចាប់យកពត៌មាន ហើយវានឹងបង្កើតលេខកូដ
បន្ទាប់មក ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (Malfunction Indicator Lamp (MIL))
នឹងភ្លឺឡើង នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន (instrument cluster) ។
នៅពេលដែលប្រព័ន្ធ OBD II ចាប់បានកំហូច
ឬភាពមិនប្រក្រតីណាមួយ វានឹងផលិត ប្រភេទលេខកូដបញ្ហា (Diagnostic
Trouble Codes (DTCs)) នៃប្រភេទកូដរបស់ OBD
II ។ ប្រភេទកូដបញ្ហាទូទៅ (Generic Codes)
ដែលជាកូដរួមទូទៅរបស់រថយន្ត ដែលបានផលិតតាំងពីឆ្នាំ 1996 និង ប្រភេទកូដពិសេសរបស់រោងចក្រ (OEM Codes) ដែលត្រូវបានចាត់ថ្នាក់ តាមប្រភេទឡាន ម៉ូដែល និង ឆ្នាំផលិត ។
ឧទាហណ៍ ៖ លេខកូដ P0150
P0 150
|
P: Powertrain (drive)
|
P0 150
|
0: Common codes all OBD II vehicles (Generic Codes)
1: Special codes from manufacturer (OEM Codes)
|
P0 150
|
1: Component group in which the fault occurs
1/2: Air/Fuel metering & Fuel injection
3: Ignition system or misfiring
4: Additional system for reducing emissions
5: Cruise control and
idle speed control systems
6: Computers and output signals
7: Gearbox
|
P0 150
|
50: Component causing the malfunction O2 sensor before CATALYST
|
ដើម្បីទទួលបានលេខកូដ
អ្នកត្រូវភ្ជាប់ម៉ាស៊ីនស្កេនរថយន្ត (scan
tool) ទៅនឹងស្នូកអេឡិចត្រូនិច ដែលមាន 16 រន្ធ (16-pin J1962 connector) ជាធម្មតាទីតាំងរបស់វា
ស្ថិតនៅក្រោម តាប្លូឡានក្បែឈ្នាន់ល្បឿន ប៉ុន្តែរថយន្ត ប្រភេទខ្លះ ស្នូកអេឡិចត្រូនិច មានទីតាំងផ្សេងៗគ្នា
។ ឡានម៉ូដែល Volvo មានស្នូកស្ថិតនៅក្បែរហ្រ្វាំងដៃ, Audi មានស្នូកស្ថិតនៅក្រោមកៅអីអង្គុយ ខាងក្រោយ, Honda មានស្នូកស្ថិតនៅក្រោម ចានគោះបារី, BMW និង VW មានស្នូកនៅក្បែរគែមទ្វាខាងមុខ
។
TOYOTA MATRIX 2003-2015 OBD PORT CONNECTOR SOCKET
(DLC DATA LINK)
បញ្ហានៃការបាត់ចំហេះម៉ាស៊ីន (misfiring detection)
ជាមួយការបាត់ចំហេះ ភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី (MIL) នឹងភ្លឺឡើង ប្រសិនបើប្រព័ន្ធ OBD II កំណត់បានអត្រានៃចំហេះដែលខុសប្រក្រតី កើនឡើងខ្ពស់ ។ ម៉ូដែលឡានមួយចំនួន
ភ្លើង MIL នឹងភ្លឺឡើងភ្លិបភ្លែតមួយវិនាទីម្ដង
នៅពេលម៉ាស៊ីន ចាប់ផ្ដើមបាត់ចំហេះ (misfiring) បន្ទាប់មកវានឹងរលត់ទៅវិញ
ប្រសិនបើម៉ាស៊ីនឆេះ ប្រក្រតី ។
ប្រព័ន្ធ OBD II នឹងត្រួតពិនិត្យអត្រាចំហេះ
នៃស៊ីឡាំងនីមួយៗជាមួយនឹងទិន្នន័យ របស់ល្បឿនម៉ាស៊ីន (engine speed), បន្ទុកម៉ាស៊ីន (engine load) និង កម្រិតកម្ដៅម៉ាស៊ីន
នៅពេលភាពខុសប្រក្រតីនៃចំហេះ ត្រូវបានចាប់យកពត៌មាន ។ OBD II នឹងបង្កើតលេខកូដបណ្ដោះអាសន្ន (temporary fault code) ដែលប្រព័ន្ធនៅរង់ចាំបញ្ហាដដែលកើតឡើងម្ដងទៀតនៃ វដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន (drive cycle)
។
ប្រសិនម៉ាស៊ីនចាប់ផ្ដើមមានដំណើរការប្រក្រតី
នៃវដ្តបន្ទាប់ លេខកូដបញ្ហា ដែលបង្កើតឡើង បណ្ដោះអាសន្ននោះ
នឹងត្រូវលុបចោលចេញពីអង្គចង់ចាំ នៅក្នុងម៉ូឌុលអេឡិចត្រូនិច ។
ប៉ុន្តែបើករណីនេះកើតឡើងបន្តទៀត ធ្វើឲ្យ MIL នៅតែភ្លឺឡើង នៅវដ្តបន្ទាប់ លេខកូដបញ្ហានោះ គឺជាកូដបញ្ហាធ្ងន់ធ្ងរ (hard
code) ។
ENGINE MISFIRING CODE
ប្រព័ន្ធ OBD II អាចដឹងថាមានស៊ីឡាំង
ណាមួយបាត់បង់ចំហេះ ។ ជាឧទាហរណ៍ លេខកូដ P0301 ជាលេខកូដដែលប្រាប់ថា ស៊ីឡាំងទី1 មិនដំណើរការ
(មិនឆេះ) ។ ប៉ុន្តែប្រព័ន្ធ OBD II មិនអាចប្រាប់ថា
មូលហេតុបណ្ដាលមកពីអ្វី ប្រសិនបើ វាមិនទាន់ទទួលលេខកូដបន្ថែម (additional
codes) ដូចជា លេខកូដ ប៉ិចឥន្ធនៈខូច ឬស្ទះ (bad fuel
injector) ឬ លេខកូដ ល្បាយខ្សត់ (ម៉ាស៊ីនបាញ់
ឥន្ធនៈតិចពេក ខ្យល់ច្រើនពេក (lean mixture)) ។
ប្រសិនបញ្ហាជាប់ទាក់ទងនឹង ប្រព័ន្ធបញ្ឆេះ (ignition-related) នោះ OBD II មិនអាចប្រាប់បញ្ហានោះថាបណ្ដាល
មកពី ឆ្នុកផ្លេក ខូច (fouled
spark plug) ឬ បណ្ដាលមកពីដាច់ខ្សែភ្លើង ឬ ឆ្នុករបស់ ខ្សែម៉ាស (grounded
plug wire) ។ ប៉ុន្តែ OBD II អាចប្រាប់ចំឬសគុលនៃបញ្ហា ប្រសិនម៉ាស៊ីនប្រើប្រព័ន្ធបញ្ឆេះសេរ៊ីថ្មីប្រភេទ distributorless
ignition or coil-on-plug system ដែលប្រព័ន្ធនេះមានរប៊ុមខ្សែម៉ាស
(grounded coil) វាអនុញ្ញាតឲ្យប្រព័ន្ធ អេឡិចត្រូនិច
អាចវិភាគស្ថានភាពរបស់ខ្សែម៉ាស ។
ក្នុងការវិភាគរោគសញ្ញា
នៃការបាត់ចំហេះម៉ាស៊ីន អ្នកត្រូវការឧបករណ៍មួយចំនួន ដូចជា ម៉ាស៊ីនស្កេន (scan tool), ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital
multimeter), ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត (graphing multimeter) ឬ ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope) ដែលវាអាចមើលផ្ទាល់នូវតង់ស្យុងរបស់ញ្ញាណករ (sensor voltage) ឬ ក៏ម៉ាស៊ីនស្កេនទំនើប ដែលវាអាចត្រួតពិនិត្យ ដ្យាក្រាមចំហេះម៉ាស៊ីន។
លេខកូដចំរុះ
នៃបញ្ហាបាត់ចំហេះ (random misfire problem)
កូដ : P0300 ជាលេខកូដ ដែល OBD
II ឲ្យមកព្រាវ មានន័យថាបញ្ហាគឺមានស៊ីឡាំង ណាមួយបាត់ចំហេះ
ក្នុងចំណោមស៊ីឡាំទាំងអស់នៃម៉ាស៊ីនឡាន ។ ករណីនេះ ជាធម្មតា បណ្តាលមកពីលក្ខខណ្ឌ័ ល្បាយខ្សត់ (lean fuel condition) ដែលម៉ាស៊ីនកំពុងតែមាន លេចខ្យល់ (vacuum leak), លេចខ្យល់នៅក្នុងបំពង់ហឺត
(intake manifold leak), ស្ទះប៉ិចឥន្ធនៈ (dirty
injectors), សំពាធឥន្ធនៈទាប (low fuel pressure) ឬ ក៏ដោយសារ ស៊ូប៉ាប់ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (EGR
valve) បើកមិនស្រួល ។ ប្រសិនបើលេខកូដ បញ្ហាបាត់ចំហេះ អមដោយលេខកូដ
បន្ថែម ដូចជា កូដ : P0171 ជាកូដ
បញ្ហាខ្នែងទី1 របស់ស៊ីឡាំង (cylinder bank 1) ឬ P0174 ជាលេខកូដបញ្ហារបស់ ខ្នែងទី2
(cylinder bank 2) ។ វានឹងជួយបំបែកបញ្ហាជាផ្នែកៗ ងាយស្រួលស្វែងរក
ដើម្បីជួសជុល ។ ប្រសិន OBD IIឲ្យលេខកូដ : P0400 – P0408,
នោះវាបង្ហាញថា បញ្ហាជាប់ទាក់ទងជាមួយ
ប្រព័ន្ធបំលែងផ្សែងពុលមកប្រើការវិញ (EGR-related problem) ។
ណែនាំ ៖ ចំពោះការអានលេខកូដ អ្នកអាចស្វែងរក
តារាងចាត់ថ្នាក់កូដម៉ាស៊ីន ( engine P codes) នៅលើវេបសាយមួយចំនួនដូចជា (http://www.mycheckenginelight.net/) ឬអ្នកអាច download ពីកម្មវិធីទូទរសព្ទ័ (OBD 2 Code Guide) ។
បញ្ហាប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (fuel delivery problems)
ប្រព័ន្ធ OBD II ត្រួតពិនិត្យ
ប្រតិបត្តិការណ៍ នៃប្រព័ន្ធបញ្ជូនប្រេងឥន្ធនៈ (fuel delivery system) គ្រប់ពេលនៅពេលឡានបរ ។ វាអាចត្រួតពិនិត្យ ប៉ិចឥន្ធនៈ (fuel
injectors), សំពាធប្រេងឥន្ធនៈ (fuel pressure), ប្រតិបត្តិការណ៍របស់ ស្នប់ឥន្ធនៈ (operation fuel pump), ញ្ញាណករ អុកស៊ីសែន (oxygen sensor),
អាចត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (feedback fuel
control loop) និង អាចត្រួតពិនិត្យ ត្រណឹមបាញ់ឥន្ធនៈ (fuel
trim adjustment) ។ ប្រសិន OBD II ចាប់យកបាន បញ្ហាណាមួយ វានឹងកំណត់លេខកូដ ហើយបើកភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី
បើសិនជាភាពខុសប្រក្រតីនោះកើតឡើង 2 ដង នៃវដ្តនៃការបរម៉ាស៊ីន
។
គ្រប់ពេលញ្ញាណករ
អុកស៊ីសែនធ្វើការវិភាគ ដែលញ្ញាណករនេះមានមុខងារដូចជា ៖
2.
ញ្ញាណករ
ដំឡើងតង់ស្យុងអតិបរមា 0.9 V នៅពេលម៉ាស៊ីនមានល្បាយលន់ ដើម្បីផ្ត
ល់ពត៌មាននេះទៅឲ្យកុំព្យូទ័រឡាន
3.
ញ្ញាណករ
ទំលាក់តង់ស្យុងអប្បបរិមា 0.1 V នៅពេលម៉ាស៊ីនមានល្បាយខ្សត់
4.
គ្រប់គ្រង
និងផ្លាស់ប្តូរបានឆាប់រហ័ស នៃការលាយ ល្បាយខ្យល់ និង ឥន្ធនៈ
ញ្ញាណការអុកស៊ីសែនដែលស្ទះ
ឬខូច (sluggish O2 sensor) មានដំណើរការអន់ថយ
ក្នុងការបញ្ជាឲ្យប្រព័ន្ធអេឡិចត្រូនិចលាយល្បាយខ្យល់/ឥន្ធនៈ ។ មានឧបករណ៍ 3 ប្រភេទដែលអាច ធ្វើតេស្ដ ញ្ញាណករអុកស៊ីសែន គឺ ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital Multimeter) ឬ ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត
(graphing multimeter) និង ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope)
។
FEEDBACK FUEL
CONTROL LOOP
ប្រព័ន្ធ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យ
ប្រព័ន្ធខ្យល់ចេញ/ចូល ធុងសាំង (fuel tank ventilation system) ។ គោលបំណងមួយនេះគឺ ចាប់យកការលេចជ្រាបចំហាយឥន្ធនៈ លេចចេញ
មកបរិយាកាសខាងក្រៅ ។ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យបញ្ហានេះបាន
ដោយការបញ្ចូលខ្យល់ និងបង្កើតសំពាធខ្យល់ នៅក្នុងធុងស្តុកឥន្ធនៈឡាន
និងនៅក្នុងទុយោកំប៉ុង canister ។ ប្រសិនបើ OBD
II ដឹងពត៌មានថា មានប្រែបម្រួល លំហូរខ្យល់នៅក្នុងប្រព័ន្ធ canister
ventilation ឬ ក៏វាចាប់បានថាមានការលេចធ្លាយ ដែលមានរន្ធចាប់ពី 1
mm ពេលនោះវានឹងផ្ដល់លេខកូដបញ្ហា ហើយបើកភ្លើងសញ្ញា
ខុសប្រក្រតី នៅលើតាប្លូកុងទ័រឡាន ។
ប្រសិនអ្នកទទួលបានលេខកូដ
: P0440 ដែលជាលេខកូដនៃបញ្ហាលេចជ្រាប
និងធ្លាយប្រព័ន្ធបញ្ជូនឥន្ធនៈ (evaporative emission control system
malfunction) ។ កន្លែងទីមួយដែលគួរត្រួតពិនិត្យគឺ គម្របធុងសាំង ដែលប្រសិនមានការរបូត
ឬបែកខូចខាត់គម្របធុងសាំង ធ្វើឲ្យខ្យល់ចូលនឹងមានបម្រែបម្រួលសំពាធ ដែលធ្វើឲ្យ OBD
II បង្កើតលេខកូដបញ្ហា ។ ចំពោះការលេចជ្រាបឥន្ធនៈ
អ្នកត្រូវប្រើឧបករណ៍ស្វែងរកការលេចជ្រាប (leak detector) ដែលវាអាចហិតក្លិន
ប្រសិនមានចំហាយឥន្ធនៈត្រង់ចំនុចណាមួយ ។
បញ្ហាញ្ញាណករ (sensor problems)
ប្រព័ន្ធ OBD II អាចត្រួតពិនិត្យមើល
ប្រតិបត្តិការណ៍ញ្ញាណករមួយចំនួន
គ្រប់ពេលវេលាក្នុងពេលបើកបរ ។ បញ្ហាទីនេះគឺ ការដាច់ចរន្តអគ្គិសនិ (open), ការឆ្លងភ្លើង (short) ឬបាត់បង់សញ្ញាណអគ្គិសនី (loss
signal) ។ ប្រសិនបើអ្នកទទួលបានលេខកូដ នៃសៀគ្វីញ្ញាណករណាមួយ (particular
sensor circuit) ជំហ៊ានបន្ទាប់គឺត្រូវស្វែងរកកំហូចរបស់វា
តើបណ្ដាលមកពី ញ្ញាណករ (sensor),ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិចខូច (bad
connector), បញ្ហាខ្សែភ្លើង ឬក៏ដោយសារ កុំព្យូទ័រឡាន (PCM) ។
វិធីងាយ និងឆាប់រហ័ស
ប្រសិនបើញ្ញាណករ ផ្ដល់ពត៌មានបានត្រឹមត្រូវ (good
input) ដោយប្រើម៉ាស៊ីនស្កេនធ្វើតេស្ដ ។ ប្រសិនទិន្នន័យរបស់
ញ្ញាណករត្រឹមត្រូវ ជាមួយការ ប្រែប្រួលធម្មតា នៃបម្រែបម្រួលរង្វិលជុំម៉ាស៊ីន (RPM),
ទីតាំងកបំពង់ខ្យល់ ចូលម៉ាស៊ីន (throttle position), បន្ទុកម៉ាស៊ីន (load) និងអ្វីផ្សេងៗទៀត
នោះប្រព័ន្ធនេះ ត្រូវបានរងផលប៉ះពាល់ដោយសារអ្វីផ្សេងទៀត ។
វាមានការស្មុគស្មាញណាស់
ប្រសិនបើ ញ្ញាណករ និងឧបករណ៍ផ្សេងៗទៀត ធ្វើតេស្តហាក់បីដូចជានៅល្អ
ធ្វើការបានត្រឹមត្រូវ ប៉ុន្តែ OBD
II នៅតែបង្កើត លេខកូដបញ្ហាឡើងមក ។ ដើម្បីយល់ច្បាស់អំពី
លេខកូដបញ្ហា របស់ញ្ញាណករ អ្នកត្រូវតែយល់ដឹងអំពី គោលការណ៍ការវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញា (diagnostic
strategy) នៃប្រព័ន្ធ OBD II ដែលប្រើសំរាប់កំណត់ ការអានកូដរបស់ម៉ាស៊ីន ។ សំរាប់ការបកស្រាយ
ត្រូវមើលប៉ារ៉ាម៉ែត្រនៃប្រតិបត្តិការណ៍ម៉ាស៊ីន (operating parameters) ដែលធ្វើឲ្យវាអាចផលិត លេខកូដបញ្ហាជាច្រើនប្រភេទខុសៗគ្នា ។ ចុចទីនេះ ដើម្បីមើល PDF
file អំពីប៉ារ៉ាម៉ែតការវិនិច្ឆ័យរោគសញ្ញាឡាន របស់ក្រុមហ៊ុន GM (General Motors) ដែលាមានទំហំស៊ីឡាំង 4.6 L ។
យើងធ្លាប់ជួបរឿងមួយ
អំពីឡានម៉ូដែល Kia Sportage
សេរ៊ីឆ្នាំ 1997 ដែលភ្លើងសញ្ញាខុសប្រក្រតី
(MIL) នៅបន្តភ្លឺឡើង និងមានការកំណត់ កូដនៃបញ្ហារបស់
ញ្ញាណករលំហូរម៉ាសខ្យល់ (mass air flow
sensor (MAF)) ។ ញ្ញាណករ MAF ត្រូវបានផ្លាស់ប្ដូរថ្មី ប៉ុន្តែ លេខកូដនៅតែត្រលប់មកវិញ ។
យើងបន្តធ្វើការផ្លាស់ប្ដូរ ញ្ញាណករ សំពាធខ្យល់ (manifold
absolute pressure sensor (MAP)) ហើយត្រួតពិនិត្យប្រព័ន្ធខ្សែភ្លើង
ប៉ុន្តែលេខកូដនៅតែបន្ត ចេញមកដដែល ។ ចុងក្រោយបញ្ហាពិតប្រាកដ ត្រូវបានរកឃើញ គឺដោយសារ
ញ្ញាណករ ទីតាំងកបំពង់ខ្យល់ (throttle
position sensor (TPS)) ។
ពីព្រោះនៅក្នុងឡានប្រភេទនេះ ប្រព័ន្ធ OBD II ប្រើតង់ស្យុងរបស់ TPS ទៅកំណត់ដំណើរការរបស់
ញ្ញាណករ MAF ។ ញ្ញាណករ TPS មិនអាចអាន តង់ស្យុងឲ្យត្រឹមត្រូវ នៅពេលម៉ាស៊ីនឆេះស្ងៀម (idle), OBD
II គិតថាកបំពង់ខ្យល់ត្រូវបានបើក (throttle was
open) ប៉ុន្តែ ញ្ញាណករ MAF មិនបានកំណត់បរិមាណខ្យល់គ្រប់គ្រាន់ (enough air flow) ដូច្នេះហើយបានជាវា បង្កើតលេខកូដ ឲ្យញ្ញាណករ MAF មិនប្រក្រតី ប៉ុន្តែបញ្ហាពិតប្រាកដគឺមកពី ញ្ញាណករ TPS ។
វិធីសាស្រ្តមួយដើម្បីចំនេញពេលវេលា
គឺត្រូវប្រើ ឌីជីថលម៉ាល់ទីម៉ែត (digital
Multimeter) ឬ ដ្យាក្រាមម៉ាល់ទីម៉ែត (graphing multimeter) ឬ ម៉ាស៊ីនស្កូប (oscilloscope) ទៅធ្វើតេស្ត
ញ្ញាណករខ្លួនឯង ហើយប្រៀបធៀបជាមួយទិន្នន័យ របស់ម៉ាស៊ីនស្កេន ដោយប្រើទិន្នន័យដាក់ចេញ
(serial data) ពីកុំព្យូទ័រឡាន (PCM) ។ ប្រសិនបើដំលៃ (ទិន្នន័យ) សមស្របហើយគឺមាននៅក្នុងជួរធម្មតា ពេលនោះអ្នកអាច
សន្និដ្ឋានបានថា ញ្ញាណករ (sensor), ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច (connectors),
ខ្សែភ្លើង (wiring) និងកុំព្យូទ័រឡាន (PCM)
មានដំណើរការប្រក្រតី ។ ប៉ុន្តែប្រសិនបើដំលៃនោះ មិនសមស្រប
នោះវាអាចមានបញ្ហា នៅត្រង់ ឆ្នុកអេឡិចត្រូនិច ឬ ខ្សែភ្លើង ឬ កុំទ្យូទ័រឡាន
អាចត្រូវបានជំនួស ទិន្នន័យក្លែងក្លាយ សម្រាប់ទិន្នន័យពិតប្រាកដ ។
No comments:
Post a Comment